Ahad, 1 Januari 2023

5 Langkah menjadi pemimpin baharu yang hebat

 1.Apabila berada di kerusi pertama dalam organisasi, anda sebenarnya keseorangan.

2.Tidak sama ketika anda di barisan pertengahan atau sebagai pegawai bawahan.

3.Kadang-kadang berada di kepimpinan utama  merupakan peranan yang menakutkan.

4.Pada masa yang sama ia cukup bermanfaat kepada anda sekiranya memiliki pasukan yang mantap.

5.Sebenarnya pemimpin boleh datang dalam pelbagai bentuk,ukuran,cita-cita, nilai dan perspektif.

6.Pemimpin berperanan mempengaruhi kehidupan orang lain.

7.Berikut lima langkah menjadi pemimpin yang bertanggungjawab dan boleh mempengaruhi orang lain.

7.1 Beri peluang kepada diri sendiri untuk belajar tugas baharu. 

Sebagai pemimpin baharu anda menjadi ghairah untuk menunjukkan kepada organisasi bahawa anda layak memegang jawatan tersebut.Jangan terburu-buru, mengubah sesuatu dalam masa yang singkat.Amalkan sifat sabar dan bijaksana dalam membuat keputusan.Luangkan masa untuk mengenali dan memahami ahli dalam organisasi.Tidak lakukan perubahan besar.Gunakan konsep MIC ( Maintain,Improve,Change).Bina hubungan berkualiti dalam kepimpinan. Anda perlukan sokongan untuk semua ahli untuk mencapai matlamat organisasi.

7.2 Elakkan budaya anda tahu semua dalam organiasi.

Anda mungkin telah lama berkhidmat dalam organisasi.Ketika anda menjadi ketua , jangan anggap anda serba tahu. Ahli dalam organisasi lebih pakar dalam bidang tugasnya.Jadi anda perlu membuang ego dengan belajar atau bertanya kepada pegawai bawahan anda sekiranya terdapat perkara yang anda tidak tahu.Dengan cara ini anda mampu memimpin organisasi dengan lebih meyakinkan dan cemerlang.

7.3 Cari mentor.

Banyak teori kepimpinan menekankan aspek ini. Ramai pemimpin baharu mengabaikannya.Mentor dapat memberi bimbingan, panduan dan nasihat berguna kepada anda kerana mereka juga memiliki pengalaman ketika memimpin organisasi.

7.4 Yakin pada diri anda sendiri.

Keyakinan diri bermakna anda mempunyai sesuatu yang bernilai untuk ditawarkan kepada organisasi.Mampu berhadapan dengan cabaran jawatan baru dan sebagainya.Selain itu bersedia untuk belajar daripada orang lain.

7.5 Ucapkan terima kasih kepada orang lain.

Perkara yang sukar dilakukan.Ucapkan terima kasih kepada pekerja bawahan walupun untuk perkara kecil.Bagi pengiktirafan sama ada berupa ganjaran atau sekali-sekala mengajak mereka untuk keluar makan tengah hari dan lain-lain.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan