Sebelum majlis berlangsung.
1.
Melihat dan menilai kepada jenis, saiz, lokasi majlis yang akan dijalankan.
2.
Memahami format dan tema untuk majlis tersebut.
3.
Mendapatkan maklumat jelas berkenaan objektif berkenaan majlis tersebut,
daripada pelanggan.
4.
Membuat perancangan "draft" bagi keperluan majlis tersebut.
5.
Mencari lokasi yang sesuai untuk majlis, mengikut tarikh yang ditetapkan.
6.
Menyenaraikan keperluan untuk penganjuran majlis tersebut.
7.
Mendapatkan sebanyak mungkin quotation untuk keperluan majlis tersebut.
8.
Membuat perancangan logistik, konten dan kewangan majlis tersebut.
9.
Menyediakan unjuran kewangan berdasarkan quotation yang diterima.
10.Menyediakan
beberapa pilihan untuk dibentangkan kepada pelanggan, berdasarkan buget yang
disediakan.
11.
Mendapatkan persetujuan pelanggan untuk perancangan yang disediakan.
Semasa majlis berlangsung
1.
Memberi taklimat kepada semua krew majlis yang terlibat.
2.
Memastikan semua krew terlibat berada di lokasi masing-masing mengikut waktu
yang telah ditetapkan.
3.
Menguruskan majlis mengikut perancangan yang dibuat.
4.
Memastikan majlis berjalan mengikut aturcara yang telah ditetapkan
5.
Memastikan keperluan majils dipenuhi.
6. Menjadi
event coordinator pada hari kejadian.
7.
Memantau semua krew
8.
Memastikan semua tetamu menerima layanan selayaknya.
9.
Memastikan event berjalan lancar
10.
Menguruskan kekangan atau cabaran yang hadir dengan membuat keputusan untuk
meneruskan acara.
Selepas majlis tamat
1.
Menyediakan laporan event kepada pengurusan.
2.
Menyediakan laporan kewangan event.
3.
Memastikan dokumen kewangan lengkap dan di failkan dengan baik.
4.
Menjaga hubungan baik dengan pelanggan.
*Kebanyakan
daripada tugasan event manager adalah bersifat teknikal & memerlukan
kemahiran merancang di samping melihat apa yang bakal berlaku sebelum, semasa
dan selepas majlis berakhir.
Baca juga artikel berkaitan Tugas Floor Manager
Tiada ulasan:
Catat Ulasan