Sabtu, 3 Jun 2017

Tugas Floor Manager atau Penyelaras Majlis

Image result for free picture  captain and ship

Floor Manager merupakan penghubung antara jawatankuasa majlis dan audien. 
Beliau merupakan orang penting dan berkuasa ketika majlis berlangsung 
dan layak membuat keputusan sewajarnya mengikut perancangan majlis tersebut.

Antara skop utama tugasan Floor Manager :
1. Memberi khidmat nasihat merancang atur cara majlis.
2. Mengawal perjalanan majlis.
3. Membantu pengacara majlis mendapatkan semua maklumat berkaitan majlis.
4.Menyelaras hubungan antara Jawatankuasa PA System, Multimedia, Persembahan, jurugambar serta  semua  yang terlibat. 
5. Sebagai rujukan kepada ahli jawatankuasa yang lain.

Penting : 

Hanya seorang floor manager yang akan menguruskan perjalanan majlis untuk mengelakkan kekeliruan.

Apakah yang dilakukan oleh Floor Manager?

1.Komunikasi: tetapkan nada bicara, kekalkan semangat semua orang, terangkan perkara yang diperlukan dengan jelas kepada  semua ahli jawatankuasa terlibat.

2.Bertenang di bawah tekanan: berfikir dengan cepat dalam situasi sebenar majlis, pantas dan berubah-ubah, tegas tetapi sentiasa sopan

3.Berbilang tugas: mendengar nasihat pengerusi.Pada masa yang sama berwaspada dengan apa yang berlaku di lapangan dan bercakap dengan semua ahli dan tetamu terlibat.

4.Diplomasi: berhati-hati, tenangkan mood yang memuncak, pilih perkataan yang betul pada masa yang sesuai

5.Kesihatan dan keselamatan: ambil tahu tentang isu keselamatan sebelum dan semasa majlis, tahu cara mengurangkan risiko dan bertanggungjawab untuk memastikan keselamatan mereka yang terlibat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan