Rabu, 15 September 2010

Bagaimana Mengurus Masa Anda Secara Efektif -Bahagian 1


Adakah anda bekerja secara cekap dan berkesan ? Adakah anda memiliki banyak masa yang produktif atau pekerjaan anda terus terganggu dan terbantut.Dalam artikel ini kita akan membincangkan bagaimana anda dapat menguruskan masa anda di pejabat dengan lebih cekap dan berkesan.

1.Dapatkan Setiausaha atau telefon yang boleh mengambil pesanan mesej yang ditinggalkan pelanggan.Anda dapat mengelakkan gangguan telefon  dan hilang tumpuan semasa anda melakukan tugas penting di pejabat.

2.Tetapkan waktu untuk menjawab email.
Apabila anda kerap membaca email ,menyebabkan fokus pada tugas di tangan anda terganggu.jadi tetapkan waktu khusus untuk membaca dan menjawab email.

3.Buat To Do List Untuk Hari Esok.
Senarai kena buat( To Do List) sering disenaraikan sebagai tip pengurusan masa pejabat yang berkesan.Ia bermaksud sebelum anda meninggalkan pejabat setiap hari, anda perlu senaraikan tugasan yang perlu dilakukan esok supaya anda tidak hilang fokus pada keesokan hari.Justeru anda sudah tahu apa yang perlu dilakukan pada pagi esok semasa anda tiba di pejabat.

4.Lengkapkan Tugas Pertama Anda
Mulakan hari anda dengan tugas besar , penting dan segera.Selepas itu barulah anda beralih kepada tugasan sederhana dan lebih kecil.


Sumber :ehow.com



Tiada ulasan:

Catat Ulasan