Selasa, 7 Mac 2023

Bagaimana pemimpin boleh memenangi hati pekerja mereka

 1.Ketika anda berpendapat individu itu memang dilahirkan sebagai  pemimpin hebat  atau kehebatan kepimpinannya dibentuk melalui ilmu dan kemahiran,mereka sebenarnya memiliki personaliti dan kualiti kerja yang jarang ada kepada pekerja biasa.

2.Pemimpin perlu mempunyai kualiti memimpin.Seorang profesional yang berkemahiran tinggi, tersusun dan berpengalaman, yang mempunyai tenaga, cita-cita dan keupayaan untuk kekal tenang di bawah tekanan.

3.Pemimpin adalah individu yang boleh berkomunikasi dengan berkesan dan berjaya memotivasikan pasukan mereka.

4.Ringkasnya pemimpin tidak boleh menjadi pengurus yang berjaya melainkan beliau boleh memimpin pasukan.

5.Berikut adalah cara bagaimana pemimpin boleh memenangi hati pekerja mereka :

5.1 Tunjukkan kebolehan anda. 

Pekerja lebih cenderung untuk menghormati anda sebagai pengurus jika anda pakar dari segi teknikal, mempunyai kemahiran yang hebat dan telah membuktikan diri anda dalam profesion anda. Jika mereka mengalami kesukaran dengan pelanggan, projek atau tugas tertentu, ia satu bonus buat pekerja jika anda dapat membantu. Jika anda tidak mampu melakukan kerja yang telah diperuntukkan kepada ahli pasukan anda, pada standard yang sama atau lebih tinggi, anda akan dilihat tidak kompeten pada pandangan mereka.

5.2 Menjadi personaliti idola pekerja

Mesti ada gap(jarak tertentu) antara anda dan pekerja, tetapi pada masa yang sama, anda sepatutnya boleh berbual dengan kakitangan pada tahap peribadi di luar waktu pejabat. Benarkan pekerja melihat siapa anda sebagai individu, di luar konteks profesional, dan tunjukkan bahawa terdapat lebih banyak perkara anda adalah ‘walk the talk’. Dalam situasi yang betul, sedikit jenaka boleh memecahkan halangan, tetapi jangan cuba meletakkan diri anda sebagai 'badut pejabat'. Anda perlu menjadi seseorang yang dilihat oleh pekerja di semua peringkat, merentas pasukan dan jabatan yang berbeza sebagai pemimpin yang boleh membuat keputusan.

5.3 Datang awal, balik lewat

Sentiasa berusaha untuk memimpin melalui teladan. Datang awal ke pejabat.Anda tidak boleh datang ke pejabat untuk bekerja ketika semua pekerja anda sudah berada di meja mereka, dan anda juga tidak sepatutnya pulang ke rumah semasa mereka masih bekerja di pejabat. Sebagai pengurus, anda perlu menunjukkan bahawa semua orang bersatu - semuanya untuk satu dan satu untuk semua. Waktu yang lebih panjang mungkin tidak dapat dielakkan jika anda ingin menaiki tangga kerjaya dan menjadi sebahagian daripada pasukan kepimpinan dan pengurusan. Tetapi pada masa yang sama, kadangkala tugas anda untuk mengawal keadaan. Jika pekerja menghabiskan masa mereka terlalu lama di pejabat selepas waktu kerja, kadangkala anda perlu menyuruh mereka pulang.

 

 5.4 Membuat ucapan dengan baik dan meyakinkan

Keperluan untuk membangun dan menangani ahli pasukan anda adalah amat diperlukan. Kemahiran komunikasi adalah sangat penting, tetapi anda juga memerlukan keupayaan - dan keyakinan - untuk bercakap di hadapan pasukan anda secara keseluruhan. Anda akan diharapkan untuk memberikan arahan, menyampaikan sesi latihan memberikan ucapan motivasi yang berbeza. Jika anda menyampaikan mesej yang kabur di hadapan khalayak, kemungkinan besar penyampaian anda, bukannya intipati ucapan anda, yang menjadi perbualan pekerja.

5.5 Buat keputusan yang diperlukan

Untuk menjadi pengurus yang berjaya, anda perlu mempunyai keberanian dan keyakinan yang tinggi. Jika anda duduk di atas pagar sepanjang masa, ia tidak akan lama sebelum pekerja mula membuat keputusan sendiri dan menjejaskan kuasa anda. Tetapi tidak baik mengambil sebarang tindakan; anda perlu melakukan penyelidikan anda, berunding dengan kakitangan anda dan kemudian membuat keputusan yang wajar dan konsisten yang sesuai untuk diteliti. Jika anda membuat kesilapan dan terpaksa mengubah fikiran anda, ini tidak semestinya masalah; adalah lebih baik untuk menukar haluan daripada meneruskan pendekatan yang tidak berkesan. Tetapi anda tidak boleh mengundur terlalu kerap, kerana ini akan menyebabkan orang mempersoalkan penilaian anda.

5.6 Bekerjasama

Pekerja jarang bertindak balas dengan baik kepada pemimpin yang autokratik dan haus kuasa; mereka yang memiliki agenda peribadi, tanpa mengira logik dan alasan. Jadi bersikap terbuka, mudah didekati dan bekerjasama jika boleh - ia melibatkan orang ramai. Jika salah seorang kakitangan anda mempunyai idea yang baik tentang bagaimana sistem atau proses boleh diperbaiki, berikan pertimbangan yang sewajarnya. Perubahan itu mungkin memudahkan semua orang dan menyumbang ke arah matlamat akhir pasukan anda. Anda harus mendapatkan input daripada pekerja mengenai pelbagai isu. Ini tidak bermakna mereka mendapat keputusan akhir, tetapi ini membolehkan mereka menyuarakan pendapat dan mempengaruhi membuat keputusan anda.

 

5.7 Menangani isu

Jika pekerja membangkitkan masalah dengan anda - sama ada berkaitan dengan kerjaya mereka, beban kerja, peralatan pejabat, kehidupan peribadi atau apa-apa perkara lain - anda perlu melakukan yang terbaik untuk mencari penyelesaian. Ini mungkin tidak selalu dapat dilakukan, tetapi penting untuk anda menyedari kebimbangan ahli pasukan anda dan membuat usaha yang nyata untuk menangani isu. Jangan meremehkan sesuatu isu, berharap ia akan selesai sendiri - anda mahu kepimpinan  anda dilaksanakan dengan tindakan, bukannya tidak bertindak. Ini amat penting sekiranya berlaku konflik antara ahli pasukan. Anda perlu menangani perkara ini dengan cepat dan tegas sebelum perkara itu menjadi tidak terkawal.

5.8 Sentiasa berhati-hati menangani isu dan menjaga kerahsiaan pekerja.

Amat penting untuk berhati-hati apabila menangani isu individu pekerja, mengekalkan kerahsiaan pada setiap masa. Walaupun anda mengendalikan perkara yang remeh. Anda mahu pekerja anda yakin anda sebagai seorang individu yang boleh dipercayai dan berasa seolah-olah mereka boleh berkongsi kebimbangan secara peribadi. Sekiranya anda melanggar keyakinan mereka, hubungan kerja anda akan menjadi dingin, malah reputasi anda juga akan hancur pada pandangan pekerja.

5.9 Membantu pembangunan kerjaya.

Salah satu peranan anda sebagai pengurus adalah untuk mempromosikan peluang pembangunan kerjaya untuk pekerja anda dan menyokong cita-cita profesional mereka. Ini bermakna menyediakan latihan, bimbingan dan tunjuk ajar mengikut kesesuaian dan memberi peluang kepada pekerja untuk meningkatkan kemahiran mereka. Anda perlu memastikan mereka mengetahui peluang kemajuan yang tersedia secara dalaman, membolehkan pekerja bekerja ke arah kenaikan pangkat jika mereka memilihnya.

5.10 Sediakan pelan kontigensi yang berkesan.

Keluhan biasa pekerja dengan pengurus mereka adalah mengenai jaminan kerja yang tidak tergendala apabila mereka mengambil cuti tahunan. Jika anda boleh membantu dengan pelan kontigensi mengelak beban kerja mereka semasa mereka mengambil cuti atau cuti, maka lakukannya. Gantikan dengan pekerja lain yang boleh digunakan untuk memastikan perkara itu diselesaikan sehingga pekerja kembali bekerja. Ini membantu mengelakkan kekecewaan dan kegusaran besar pada hari pertama mereka kembali, apabila mereka melihat tunggakan kerja yang telah terkumpul. Ia menunjukkan anda sangat mengambil berat beban kerja mereka.

5.11 Belanja pekerja sekali sekala.

Ia mungkin sesuatu yang mudah seperti sebiji kek, sekotak biskut, nasi arab atau minuman kopi mahal selepas bekerja. Membelanjakan beberapa sen titik peluh anda untuk ahli pasukan anda  mungkin merugikan anda dalam jangka pendek tetapi memberi kesan yang mendalam dalam jangka panjang. Ini hanyalah salah satu cara untuk mengucapkan 'terima kasih' kepada kakitangan anda kerana berusaha, dengan faedah tambahan yang boleh menggalakkan ikatan pasukan. Tidak perlu keterlaluan dengan berbelanja besar, cuma berusaha lebih sedikit untuk memberi ganjaran kepada kakitangan atas usaha mereka.

Kesimpulan

Jika anda berjaya mendapatkan pasukan anda , semua orang mendapat manfaat. Sebagai pengurus, dan ahli pasukan anda mungkin lebih gembira, lebih tenang dan lebih produktif di tempat kerja. Jika semua orang bergerak ke arah yang betul, anda mempunyai lebih banyak peluang untuk mencapai matlamat kolektif, yang akhirnya boleh memberi rangsangan kepada kerjaya individu.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan