Sabtu, 11 Mac 2023

PENGURUS vs PEMIMPIN

Berikut 3 cara mengubah diri daripada bos kepada pemimpin berkesan

1.Bertimbang rasa. Seorang pemimpin yang baik menjalankan proses membuat keputusan mereka berdasarkan kepentingan terbaik pasukan dan juga syarikat.

2.Komunikasi berkesan. Pemimpin yang mendengar akan mendengar cara untuk menjadikan organisasi lebih baik melalui kata-kata pasukan mereka.

3.Jangkaan yang jelas untuk pekerja anda. kunci kejayaan anda ialah kakitangan anda melihat anda adil dalam pendekatan anda terhadap mereka. Tetapkan jangkaan pekerja yang adil, jelas dan konsisten dalam adab anda supaya kakitangan anda tahu apa yang mereka boleh harapkan daripada anda.Ini penting di tempat kerja, kerana salah satu punca terbesar tekanan pekerja adalah tidak mengetahui apa yang diharapkan daripada pengurus mereka.Perubahan yang kerap dalam fokus dan keutamaan yang bercanggah akan menyebabkan kakitangan berasa cemas. 

Bagaimanapun, sikap bertimbang rasa,komunikasi yang berkesan dan matlamat yang jelas akan memastikan semua pasukan bergerak ke arah yang sama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan