Berikut 3 cara mengubah diri daripada bos kepada pemimpin berkesan
1.Bertimbang rasa. Seorang pemimpin yang baik menjalankan proses membuat keputusan mereka berdasarkan kepentingan terbaik pasukan dan juga syarikat.
2.Komunikasi
berkesan. Pemimpin yang mendengar akan mendengar cara untuk menjadikan
organisasi lebih baik melalui kata-kata pasukan mereka.
3.Jangkaan yang jelas untuk pekerja anda. kunci kejayaan anda
ialah kakitangan anda melihat anda adil dalam pendekatan anda terhadap mereka. Tetapkan jangkaan pekerja yang adil,
jelas dan konsisten dalam adab anda
supaya kakitangan anda tahu apa yang mereka boleh harapkan daripada anda.Ini
penting di tempat kerja, kerana salah satu punca terbesar tekanan pekerja
adalah tidak mengetahui apa yang diharapkan daripada pengurus mereka.Perubahan
yang kerap dalam fokus dan keutamaan yang bercanggah akan menyebabkan
kakitangan berasa cemas.
Bagaimanapun, sikap bertimbang rasa,komunikasi yang berkesan dan
matlamat yang jelas akan memastikan semua pasukan bergerak ke arah yang sama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan