Adakah kita berhadapan dengan bos yang tidak kompeten di tempat kerja ?
Ia mungkin boleh
menjadi cabaran dan tekanan kepada anda.
Oleh itu bagaimanakah
cara untuk menguruskan situasi ini dengan berkesan ?
1.Mengenal Pasti
Masalah Asas.
Sebelum melabel
bos anda sebagai tidak kompeten, nilai semula persepsi diri anda sendiri. Maksudnya
muhasabah diri sendiri dahulu.
Adakah kita
sempurna ?
Adakah kita seorang
yang berintegriti ?
Adakah kita
sentiasa menepati waktu bila berjanji dan sebagainya ?
Pertimbangkan
sama ada ia bersifat peribadi seperti rasa cemburu dengan jawatan yang disandangnya
atau sifat penolakan semula jadi terhadap autoriti (kuasa)yang ada pada bos
kita.
Sedikit sebanyak
ia mungkin mempengaruhi penilaian anda.
2.Kumpul Maklumat
Perhatikan tindakan bos anda dan tekanan yang
mungkin mereka hadapi.
Memahami cabaran yang
mereka hadapi boleh memberikan konteks kepada tingkah laku dan keputusan yang mereka
buat.
3.Menjaga
Profesionalisme
Bekerja dengan
Kemampuan Terbaik Anda.
Perbaiki diri
sendiri.
Tanpa mengira
prestasi bos lemah dan sebagainya anda sentiasalah berusaha untuk mengekalkan
standard tinggi dalam kerja anda.
Ini bukan sahaja
mencerminkan diri anda tetapi juga membantu dalam meningkatkan kualiti diri dan
peribadi.
4.Kesabaran dan
Masa
Beri sedikit masa
(contohnya, enam bulan) untuk melihat jika bos anda bertambah baik.
Jika tidak,
pertimbangkan cara untuk mendapatkan nasihat daripada rakan sekerja atau mentor
yang dipercayai di luar organisasi.
5.Mencari
Sokongan
Cuba berkongsi pendapat dengan rakan sekerja
Berkongsi
kebimbangan anda dengan rakan sekerja yang dipercayai boleh memberikan kelegaan
dan ia mungkin menghasilkan pandangan yang berharga.
Namun, fokus pada
perbincangan yang membina dan bukannya mengadu domba.
Bukan mengumpat
atau mengata peribadi bos kita.
6.Penglibatan
Sumber Manusia
Jika situasi
tidak bertambah baik, pertimbangkan untuk membincangkan kebimbangan anda dengan
Jabatan Sumber Manusia untuk meneroka penyelesaian yang mungkin.
7.Fokus pada Minda
Positif
Tetap Positif dan
konsisten .
Tumpukan pada
aspek pekerjaan yang anda nikmati.
Ini boleh membantu mengurangkan tekanan yang
disebabkan oleh bos yang tidak kompeten.
8.Elakkan tingkah
Laku Negatif
Tahan diri
daripada bergosip atau merendahkan bos anda.
Sebaliknya fokus
pada menjadi ahli pasukan yang lebih baik dan mengekalkan integriti anda.
9.Pembangunan
Profesional
Sentiasa amalkan
gaya pembelajaran berterusan
Gunakan
pengalaman ini sebagai peluang untuk mengembangkan kemahiran seperti kesabaran,
bagaimana mengendalikan organisasi dengan cekap dan berkesan serta ketahanan
emosi.
Kemahiran ini
akan memberi manfaat kepada anda sekiranya anda diberi peluang memimpin organisasi
pada masa hadapan
Dengan menggunakan
pendekatan sebegini anda dapat mengharungi cabaran bekerja di bawah bos yang
tidak kompeten sambil memelihara reputasi profesional dan kesejahteraan mental
anda.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan