Pada 10 Mei 2024 PMX melancarkan tiga inisiatif tambahan iaitu Hala Tuju Bakat AI Malaysia 2024-2030, Fakulti AI (FAI) di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Konsortium AI Malaysia (MAIC).
Kerajaan komited memupuk ekosistem AI melalui pelbagai inisiatif seperti 'AI Untuk Rakyat' bertujuan meningkatkan kesedaran awam berkaitan teknologi tersebut.
AI Sandbox 2024 pula bertujuan mewujudkan 900 syarikat pemula AI dan membangunkan 13,000 bakat baharu AI menjelang 2026.
Menguasai Kecerdasan Buatan (AI) menjadi
semakin penting bagi pemimpin perniagaan dan pengurus dalam dunia yang dikuasai
teknologi.
Secara ringkasnya teknologi AI menjadikan mesin
dan komputer mempunyai kepintaran seperti manusia.
AI boleh meminimumkan tugas rutin dan berulang
yang dilakukan oleh manusia seperti
pemprosesan data, pengisian borang, pengurusan inventori, membebaskan masa
pekerja untuk fokus pada kerja yang lebih strategik dan kreatif.
AI membantu dalam pengurusan sumber yang lebih
cekap dengan menganalisis data dan mengoptimumkan penggunaan tenaga, bahan dan
masa.
AI
mampu menganalisis BIG DATA dengan cepat dan tepat, memberikan panduan yang
sistematik untuk membuat keputusan
perniagaan yang lebih baik.
AI boleh meramalkan trend pasaran, tingkah
laku pelanggan,prestasi perniagaan, membantu perancangan strategik dan
pengurusan risiko.
Terdapat banyak platform analitik data yang boleh
digunakan untuk pengumpulan data seperti Microsoft Power BI, Tableau, IBM
Cognos Analytics dan SAP.
Seterusnya, data tersebut perlu dianalisis dan
dinilai secara kritis. Analisis data boleh melibatkan penggunaan kaedah
statistik, pemodelan matematik, visualisasi data serta menggunakan kecerdasan
buatan (AI) untuk memahami corak, hubungan dan trend yang tersembunyi di
dalamnya.
AI boleh digunakan untuk menyesuaikan
pengalaman pelanggan berdasarkan keutamaan dan tingkah laku individu,
meningkatkan kepuasan dan kesetiaan pelanggan.
Chatbot dan sistem AI boleh menyediakan
sokongan pelanggan secara automatik, menjawab soalan dan menyelesaikan masalah
dengan pantas yang selama ini dilakukan oleh manusia.
AI membantu dalam menyesuaikan interaksi
dengan pelanggan berdasarkan sejarah dan keutamaan mereka sekali gus meningkatkan
kepuasan pelanggan.
AI membantu dalam reka bentuk dan pembangunan
produk baru dengan menganalisis keperluan dan maklum balas pelanggan.
Menguasai AI membolehkan syarikat
memperkenalkan teknologi dan perkhidmatan inovatif yang dapat memberikan
kelebihan kompetitif dalam pasaran.
AI boleh mengenal pasti corak penipuan dan trend
dalam transaksi kewangan sekali gus membantu melindungi perniagaan daripada
aktiviti penipuan.
AI juga membantu mengesan dan bertindak balas
terhadap ancaman siber dengan lebih cepat dan berkesan.
Pembantu AI boleh membantu pekerja dengan
tugasan harian, mengurus jadual serta memberikan maklumat yang diperlukan
dengan cepat.
AI boleh digunakan untuk mengenal pasti
keperluan latihan dan pembangunan pekerja, serta menyediakan sumber
pembelajaran yang disesuaikan.
AI membantu memahami trend pasaran dan tingkah
laku pelanggan yang penting untuk strategi pemasaran dan jualan.
AI boleh menganalisis peluang pelaburan dan
menyediakan ramalan yang lebih tepat tentang pulangan pelaburan.
AI membantu mengoptimumkan rantaian bekalan
dengan ramalan permintaan, pengurusan inventori dan pengoptimuman logistik.
AI boleh menganalisis data jualan masa lalu
dan tren pasaran untuk meramalkan permintaan masa depan dengan lebih tepat,
membantu mengurangkan pembaziran dan kekurangan stok.
AI membantu dalam mengoptimumkan tahap
inventori dengan mengesyorkan jumlah pesanan yang tepat pada masa yang tepat.
Dengan mengurangkan pembaziran dan
meningkatkan kecekapan, AI membantu mengurangkan kos operasi syarikat.
Menguasai AI adalah kunci untuk berjaya dalam
transformasi digital bagi bersaing dalam dunia perniagaan yang menekankan
teknologi digital.
Pemimpin yang memahami AI boleh mengurus
syarikat mereka dengan lebih baik dalam penerapan teknologi baru dan inovasi.
AI membantu memastikan syarikat mematuhi
peraturan dan undang-undang dengan memantau operasi dan menyediakan laporan
kepatuhan.
Dengan mengesan dan membetulkan isu kepatuhan awal, AI membantu mengurangkan risiko masalah pelanggaran undang-undang dan denda.
Dengan memahami dan menguasai AI, pemimpin perniagaan dan organisasi dapat memanfaatkan teknologi ini untuk meningkatkan kecekapan, inovasi dan daya saing syarikat mereka dalam persekitaran perniagaan yang semakin kompleks dan berdaya saing.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan