Konsep birokrasi diperkenalkan oleh Max Weber seorang ahli sosiologi Jerman.
Beliau berpendapat
birokrasi cara paling efisien untuk menyusun kerja dan menyelesaikan tugas
dalam organisasi yang besar.
Birokrasi merujuk
kepada sistem pengurusan berstruktur pelbagai peringkat dan proses serta mempunyai
prosedur yang jelas dan tetap.
Ia dicirikan oleh
hirarki kuasa,pembahagian tugas yang spesifik,peraturan serta prosedur yang
diikuti secara konsisten.
Birokrasi telah
wujud sejak berkurun dahulu.
Semasa
pemerintahan Dinasti Song di China,sistem pemerintahan tertumpu kepada kuasa
maharaja dan birokrasi istana yang
dianggotai oleh pegawai awam daripada golongan cendekiawan.
Berikut adalah
beberapa elemen utama birokrasi dalam organisasi:
1.Hirarki Kuasa
Struktur
organisasi yang memiliki beberapa tingkat pengurusan di mana setiap tingkat
mempunyai kuasa dan tanggungjawab tertentu. Setiap pekerja bertanggungjawab
kepada pegawai atasannya.
2.Pembahagian
Tugas
Tugas dan
tanggungjawab dibahagikan secara spesifik antara pelbagai posisi dalam
organisasi. Setiap orang mempunyai peranan dan fungsi yang jelas yang membantu
dalam mengelakkan kekeliruan dan penggandaan kerja.
3.Peraturan dan
Prosedur Tertulis
Ada peraturan dan
prosedur yang didokumentasikan secara formal untuk mengatur semua proses dan
aktiviti dalam organisasi. Ini memastikan konsistensi dan keseragaman dalam
pelaksanaan tugas.
4.Keputusan
berdasarkan fakta.
Keputusan dan
tindakan diambil berdasarkan peraturan dan logik, bukan berdasarkan hubungan
peribadi atau keutamaan individu. Ini bertujuan untuk memastikan keadilan dan
objektif tercapai.
5.Pengurusan
Berasaskan Kompetensi
Posisi dalam
organisasi diisi berdasarkan kemampuan dan kelayakan, bukan kerana hubungan
peribadi atau kroni. Ini bertujuan untuk meningkatkan efisiensi dan
profesionalisme.
Kelebihan
Birokrasi
1.Efisiensi dan
Ketertiban
Dengan prosedur
yang jelas dan pembahagian tugas yang tepat, birokrasi dapat meningkatkan
efisiensi operasi dan mengurangkan kesilapan.
Sistem birokrasi memastikan
kualiti serta piawai produk atau
perkhidmatan yang dikeluarkan memenuhi kehendak pelanggan.
2.Keadilan dan
Objektif tercapai
Keputusan
berdasarkan peraturan dan prosedur yang tetap membantu dalam mengelakkan
diskriminasi dan ketidakadilan.
3.Sistematik
Prosedur dan
peraturan yang didokumentasikan dengan baik membantu dalam mencipta
persekitaran kerja yang stabil dan boleh dijangka.
Kelemahan
Birokrasi
1.Lambat membuat
keputusan.
Terlalu banyak
peraturan dan prosedur dapat membuat organisasi kurang fleksibel dan lambat
dalam memberi respon terhadap perubahan.
Prosedur yang
kompleks dan berlapis menyebabkan keputusan lambat dibuat sekaligus menimbulkan
ketidakpuasan hati individu atau ahli organisasi khususnya apabila keputusan tidak menyebelahi
mereka.
2.Mengabaikan
aspek kemanusiaan
Pendekatan yang terikat
dengan SOP kadang kala dapat membuat pekerja merasa tidak dihargai dan
terasing.
3.Beban Pentadbiran
Fokus pada
dokumentasi dan prosedur dapat menambah beban pentadbiran yang berlebihan dan
mengurangkan kecekapan dalam tindakan dan membuat keputusan.
4.Birokrasi
membuka amalan rasuah.
Birokrasi
menyebabkan kadang-kadang keputusan lambat dibuat.Ia menggalakkan elemen rasuah
daripada projek kecil sehingga berskala besar.
Bagi ahli
perniagaan masa adalah kos.Semakin lambat keputusan dibuat mereka menanggung
risiko kerugian pelaburan.
Oleh itu bagi
mempercepatkan proses permohonan dan kelulusan ia akan mendorong kepada amalan
rasuah untuk mempercepat proses kelulusan dan sebagainya.
Bagaimana cara
mengurangkan amalan birokrasi ?
Fakta.Birokrasi
tidak boleh dihapuskan kerana ia berkait rapat dengan organisasi.
Cepat atau lambat
membuat keputusan tidak menjamin kualiti keputusan yang dibuat.
1.Minimumkan
amalan birokrasi.
Pengurangan
amalan birokrasi memberi manfaat kepada pelanggan organisasi.
Penilaian dan keputusan
dibuat serentak antara semua unit sebelum penilaian akhir dibuat oleh ketua
organisasi.
Ini dapat menjimatkan
masa.
2,Penurunan kuasa
kepada unit yang memiliki kepakaran membolehkan keputusan dibuat segera.
Pemusatan kuasa
menyebabkan keputusan lambat dibuat.
3.Penggunaan
teknologi Internet of things(IOT),Kecerdasan Pembuatan(AI) sistem atas talian.
Penggunaan sistem
atas talian memudahkan urusan pelanggan dan menjimatkan masa mereka.
Ini disebabkan
semua permohonan dihantar terus tanpa melibatkan pihak ketiga sekali gus
mengurangkan karenah birokrasi.
Walau bagaimanapun
ia perlu dimbangi dengan fleksibiliti dan perhatian terhadap keperluan manusia
dalam organisasi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan