Mesyuarat adalah platform utama membincangkan,menyelaraskan,menyelesaikan dan membuat keputusan suatu perkara atau isu.
Mesyuarat berkesan apabila matlamat mesyuarat tercapai mengikut tempoh yang ditetapkan.
Perbincangan dan keputusan mesyuarat perlu dicatat dan diedarkan kepada semua ahli mesyuarat supaya tindakan susulan dapat diambil dan dipantau.
Minit mesyuarat berkualiti berasaskan fakta,padat,tepat dan jelas.
Mesyuarat juga berfungsi untuk mengawal aktiviti kewangan organisasi dan persatuan.
Pengerusi merupakan orang yang merancang mesyuarat.Beliau akan menentukan apa yang harus dibincangkan dalam mesyuarat,tarikh,masa dan tempat diadakan.
Pengerusi perlu meminta cadangan daripada ahli yang hadir mesyuarat lepas supaya Minit Mesyuarat yang lalu disahkan.
Jika Minit Mesyuarat itu telah diedarkan terlebih dahulu ia dianggap telah dibaca.
Kenapa mesyuarat penting ?
1.Saluran
Komunikasi berkesan
Mesyuarat adalah
platform semua ahli organisasi boleh berkongsi maklumat, perkembangan terkini,
dan percambahan idea. Ini membantu dalam menyalurkan maklumat yang relevan
kepada semua pihak yang berkepentingan.
2.Membuat
Keputusan
Mesyuarat sering
kali menjadi tempat membuat keputusan. Semua ahli berkumpul untuk membincangkan isu-isu tertentu
dan mencapai kata sepakat atau mengambil tindakan berdasarkan perbincangan
tersebut.
3.Penyelesaian
Masalah
Masalah yang
timbul dalam organisasi boleh dibincangkan dan diselesaikan dalam mesyuarat. Semua
ahli dapat memberikan pandangan dan mencari penyelesaian yang sesuai bagi
mengatasi cabaran yang dihadapi.
4.Perancangan
Strategik
Mesyuarat juga
penting dalam merancang strategi serta langkah untuk mencapai matlamat
organisasi jangka pendek dan jangka panjang. Ia adalah platform perancangan
jangka masa panjang dibincangkan dan dirumuskan.
5.Pengukuhan
interaksi sosial
Mesyuarat dapat
membantu mengukuhkan hubungan semua ahli dalam organisasi. Mereka berpeluang
untuk berinteraksi, berkongsi idea, dan bekerjasama untuk mencapai objektif
bersama.
6.Pemerkasaan(Empowerment)tugas dan tanggungjawab
Dalam mesyuarat, tugas dan tanggungjawab boleh diserahkan kepada individu atau kumpulan yang sesuai. Ini
membantu dalam menggalakkan akauntabiliti dan memastikan bahawa tugas dan
projek dilaksanakan dengan cekap dan berkesan.
7.Penglibatan semua
ahli.
Melalui mesyuarat
semua ahli dapat merasa bahawa suara mereka didengar dan penting dalam proses
membuat keputusan dan merancang masa depan organisasi.
Secara
keseluruhan, mesyuarat adalah medium yang penting dalam pengurusan organisasi bagi
membantu dalam penyampaian maklumat, membuat keputusan, menyelesaikan masalah,mengawal
kewangan organisasi dan merancang
strategi untuk mencapai matlamat organisasi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan