Jumaat, 1 Disember 2023

Gaya Bercakap Seorang Pengurus

 Gaya bercakap seorang pengurus biasanya menonjolkan elemen-elemen  kepemimpinan, profesionalisme, dan kejelasan komunikasi.

Berikut adalah beberapa ciri yang mungkin muncul dalam gaya bercakap seorang pengurus:

 

1.Jelas dan Tegas

Pengurus cenderung bercakap dengan jelas dan tegas untuk menyampaikan arahan atau keputusan dengan pasti dan yakin.

Gunakan perkataan yang mudah difahami dan bukan bahasa teknikal untuk mengelakkan kekeliruan.

 

2.Penuh Kepastian

Mereka menggunakan kata-kata yang memberikan kepastian dan keyakinan untuk menunjukkan autoriti dan kepercayaan diri.

 

3.Fokus pada Sasaran

Percakapan seorang pengurus cenderung berpusat pada mencapai sasaran dan hasil yang diinginkan.

Rancang apa yang anda ingin sampaikan serta bagaimana kaedah untuk anda menyampaikannya supaya mesej itu mencapai objektifnya.

 

4.Keterlibatan dan Keterbukaan

Meskipun  tegas, pengurus juga mungkin menunjukkan keterlibatan dan keterbukaan terhadap pandangan, kritikan  dan idea dari anggota pasukan.

Pastikan kakitangan anda berasa selesa untuk bercakap dengan anda.

Biarkan pintu pejabat anda terbuka ketika anda tidak memerlukan privasi.

 

5.Memberikan Arahan dengan Jelas

Menyampaikan arahan atau tugas dengan jelas dan memberikan arahan yang konkrit kepada anggota pasukan.

 

6.Menggunakan Bahasa Profesional

Gaya berbicara pengurus cenderung menggunakan bahasa yang profesional dan sesuai dengan konteks kerja.

 

7.Memberi galakan dan motivasi kepada ahli pasukan.

Pengurus sentiasa memberi galakan dan motivasi kepada ahli pasukan untuk membantu meningkatkan pengembangan individu dan ahli pasukan.

 

8.Mendorong Kerja ahli pasukan

Menekankan pentingnya kerja secara berpasukan dan mendorong kolaborasi di antara anggota pasukan.

 

9.Menyampaikan Visi dan Tujuan

Menyampaikan visi dan tujuan organisasi atau projek secara jelas untuk memotivasi dan memandu anggota pasukan.

 

10.Fleksibel dan Adaptif

Meskipun tegas, pengurus juga mungkin menunjukkan fleksibiliti dan kemampuan untuk beradaptasi dengan perubahan.

 

11.Menghargai dan Mempromosikan Keseimbangan

Memberi penghargaan kepada anggota ahli pasukan yang berprestasi tinggi dan menghargai keseimbangan antara tuntutan pekerjaan dan kesejahteraan peribadi

 

12.Menggunakan Keterampilan Komunikasi Non-verbal

Selain kata-kata, ekspresi wajah, bahasa tubuh, dan nada suara juga dapat digunakan untuk menyampaikan pesan dengan efektif.

 

13.Menggalakkan maklum balas.

Anda menghargai idea dan pendapat ahli pasukan dengan menggalakkan maklum balas.Anda menyediakan kotak cadangan tanpa nama di mana mereka boleh memberi pendapat tanpa rasa bimbang di diskriminasi sekiranya cadangan tersebut tidak disukai anda meskipun ada kebenarannya.

 

Penting untuk diingat bahawa gaya berbicara seorang pengurus bergantung pada situasi, konteks organisasi, dan individualiti pengurus tersebut. Yang penting adalah kemampuan untuk berkomunikasi dengan jelas, memotivasi ahli pasukan bagi mencapai tujuan bersama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan