Isnin, 1 Mei 2023

Jangan asyik salahkan orang bawah


Pengarang Michael Timms dalam artikelnya bertajuk ‘Blame Culture is Toxic’ menulis dengan menyalahkan individu terhadap masalah yang berlaku dalam organisasi boleh mengurangkan akauntabiliti anda dan ahli pasukan anda.

Apabila anda terus menyalahkan ahli pasukan tanpa membuat analisis dan diognosis serta teknik berkomunikasi yang kurang bijak menyebabkan anda dilihat sebagai pemimpin yang tidak berkesan dalam mengurus organisasi.

Jika berlaku suatu masalah dalam organisasi seperti :

1.Tugasan tidak dapat disiapkan pada tarikh akhir (due date)

2.Matlamat organisasi tidak tercapai

3.Peningkatan kos operasi, tiada penjimatan.

5.Pembaziran sumber berlaku sedangkan perkhidmatan yang ditawarkan merosot

Bertenang.Jangan ambil keputusan terus menyalahkan individu terlibat.

Sebaliknya ambil pendekatan secara sistematik untuk menyelesaikan masalah.Ia bermaksud anda mempertimbangkan masalah secara keseluruhan, bukan sebahagian.

Daripada bertanya siapa yang bersalah, pemimpin yang hebat akan bertanya di mana proses itu rosak atau perlu dibuat penambahbaikan.

 

Timm menggunakan contoh ini:

Jika salah seorang ahli pasukan anda secara tidak sengaja memadamkan templat tinjauan, jangan cepat menyalahkan mereka. 

Sebaliknya, galakkan semua orang dalam pasukan untuk memikirkan apa yang menyebabkan masalah itu berlaku.

Apabila anda melakukan teknik sumbang saran(brain storming) dalam kalangan semua ahli organisasi, anda mungkin menyedari bahawa tiada protokol keselamatan disediakan untuk melindungi templat dan fail. 

Penyelesaian mudah adalah dengan membuat folder khas untuk menyimpan salinan semua templat dan diselia oleh individu atau pasukan khas.

Mencari kaedah cara untuk mengelakkan kesilapan, daripada memalukan rakan sekerja dan rakan sebaya sangat membantu dalam meletakkan kepercayaan kepada pasukan anda berbanding ketakutan atau penghinaan akibat melakukan kesilapan.

Sudah tentu semangat bekerja dalam satu pasukan akan menjadi lebih kuat sekali gus meningkatkan kualiti perkhidmatan dalam organisasi.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan