Istilah ‘SILO’ merujuk kepada menara
tinggi untuk menyimpan bijirin(gandum dll)
Silo di tempat kerja ialah ahli dalam
setiap unit bekerja mengikut unit sendiri dan mengelak berkongsi maklumat
dengan orang lain.Ahli yang memiliki kepakaran di pisahkan mengikut
jabatan,bahagian atau lokasi.
Kesannya mereka bekerja mengikut
matlamat individu atau unit dan melupakan matlamat syarikat atau
organisasi.
Mereka tidak melihat gambaran
besar(big picture) bagaimana pekerjaan yang dilakukan sebenarnya saling
berkaitan bagi mencapai matlamat organisasi.
Cara memecah budaya Silo.
1.Kenalpasti masalah
2.Adakah kekurangan komunikasi antara
jabatan?
3.Adakah ahli organisasi tidak memahami
peranan masing-masing ?
Langkah mengatasi:
1.Adakan perjumpaan atau
mesyuarat yang melibatkan semua unit secara tetap(sekali atau dua
kali sebulan) untuk bentang isu tertunggak termasuk kejayaan dan masalah yang
dihadapi oleh unit masing-masing.Ketua organisasi menggunakan kesempatan
melontar pandangan tentang keperluan semua unit berganding
bahu menyelesaikan sesuatu isu dan sebagainya.Oleh itu ahli dalam
organisasi dapat keluar dari perangkap budaya silo dalam unit mereka.
2.Menyampaikan visi organisasi.Ahli
organisasi tahu matlamat organisasi dan cara kerja mereka
sesuai dengan gambaran big picture.Libatkan pekerja anda dalam
membuat keputusan.Jika semua ahli berusaha ke arah perkongsian visi ia akan
membantu membina kepercayaan dan meningkatkan matlamat organisasi.
3.Tetapkan matlamat Bersama.Apabila
semua orang berusaha ke arah matlamat yang sama, ia boleh membantu mewujudkan
rasa perpaduan dan kerjasama.Bawa pasukan dan jabatan bersama.Anda boleh
mencipta peluang untuk ahli pasukan bekerjasama dalam sesuatu
tugasan. Galakkan kerjasama merentas jabatan dalam tugasan dan
inisiatif. Ini akan membantu mereka mengenali satu sama lain dan membina
kepercayaan.
4.Galakkan pekerja untuk
bersosial antara satu sama lain di luar waktu kerja. Ini akan
membantu mereka membina hubungan dan lebih memahami antara satu sama lain.
Komunikasi yang berkesan akan membantu memastikan semua orang berusaha ke arah
matlamat yang sama. Dengan memecahkan silo, anda akan menyumbang kepada
komunikasi merentas fungsi yang lebih berkesan dan cekap.
5.Memupuk keselamatan psikologi
Pemimpin cuba mewujudkan persekitaran
di mana pekerja berasa selesa untuk berkomunikasi secara terbuka.Mulakan dengan
memberitahu mereka bahawa anda (benar-benar) mendengar mereka. Tanya
soalan susulan dan libatkan mereka dalam proses membuat keputusan yang
berbeza. Elakkan persepsi negatif dan suka menyalahkan pekerja, wujudkan
budaya maklum balas, di mana ia dialu-alukan dan pekerja tidak merasa bimbang
dikenakan tindakan sekiranya cadangan mereka bagi memajukan
organisasi tidak dipersetujui ketua.
6.Galakkan komunikasi terbuka dan
perkongsian idea.Apabila pekerja tidak berkomunikasi dengan berkesan,
ia boleh membawa kepada kesilapan dan salah faham. Ini boleh mengakibatkan
kelewatan projek, mengulang kerja yang sama secara berganda dan sekali gus
kehilangan produktiviti. Galakkan komunikasi terbuka dengan mewujudkan
persekitaran pekerja berasa selesa berkongsi idea mereka dengan orang lain dan
membantu mewujudkan tempat kerja yang lebih padu.Ini akan membantu untuk
memecahkan halangan antara pekerja dan jabatan.
7.Memastikan komunikasi berkesan.Cipta saluran yang
konsisten untuk berkomunikasi secara terbuka,berkongsi idea dan melakukannya
dengan berkesan. Komunikasi yang berkesan adalah mendengar dan memahami
orang lain secara aktif serta menyampaikan semula maklumat dengan cekap, supaya
dapat difahami dengan jelas oleh orang lain.
8.Dapatkan pemimpin yang betul
Peranan kepimpinan dalam menyokong
strategi komunikasi yang berkesan dan memecahkan silo sangat penting. Pemimpin
perlu menetapkan nada yang sesuai mengikut situasi untuk berkomunikasi dalam
organisasi dan memastikan pekerja berasa selesa berkomunikasi antara satu sama
lain.
9.Melaksanakan program latihan dan
bimbingan yang berkesan
Lengkapkan pekerja anda dengan alatan
dan sumber yang mereka perlukan untuk berjaya. Dengan cara ini, anda boleh
membantu mereka berasa lebih berhubung dengan kerja mereka dan kurang terasing
daripada rakan sekerja mereka.
10.Menggunakan teknologi komunikasi
secara optimum
Menggunakan teknologi komunikasi ke
dalam tempat kerja akan membantu anda memecahkan
silo. Teknologi boleh membantu pekerja berkongsi maklumat dan
bekerjasama dalam suatu tugasan dengan lebih efektif menggunakan kaedah berikut
:
1.Panggilan video: Zoom, Microsoft Teams, Google Hangouts,Google Meet
2.Komunikasi bertulis: e-mel,whatsapp,telegram dll
3. Dokumentasi Awan: Google Drive,dropbox dll
Kesimpulan
Kita tidak mampu untuk menghapuskan
terus budaya silo di tempat kerja. Perkara penting ialah memecahkan tembok
mentaliti silo. Matlamat anda sebagai pemimpin adalah untuk menjadi pensel
yang menghubungkan semua titik, menyatukan pasukan anda dan mewujudkan
kerjasama bagi mencapai matlamat organisasi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan