Sabtu, 17 Ogos 2024

Bagaimana Floor Manager memastikan keselamatan dan kesihatan semua yang terlibat.

Floor manager memainkan peranan penting dalam memastikan keselamatan dan kesihatan semua yang terlibat semasa majlis.

Antaranya termasuklah :

1. Pemeriksaan Keselamatan

Pemeriksaan Lokasi

Floor manager memastikan kru terlibat melakukan pemeriksaan keselamatan di lokasi majlis sebelum acara bermula.

Ini termasuk memastikan bahawa semua peralatan dan infrastruktur dalam keadaan baik dan selamat digunakan.

 

Kawalan Lalu Lintas

Memastikan pelan penyuraian  orang ramai dibuat secara sistematik dan memastikan laluan kecemasan tidak terhalang.

Ini penting untuk memudahkan langkah yang sistematik dilakukan jika berlaku kecemasan.

 

2. Penyediaan Prosedur Keselamatan

Penyediaan Pas Keselamatan

Floor manager harus memastikan bahawa semua peserta dan staf mempunyai pas keselamatan yang sesuai untuk mengakses kawasan tertentu bagi mengurangkan risiko akses tidak sah atau penceroboh yang tidak dikenali.

 

Dasar Keselamatan

War-warkan dasar keselamatan dan kesihatan yang jelas kepada semua yang terlibat termasuk peserta, petugas dan sukarelawan.

 

3. Pengawasan dan Respons

Pengawasan Berterusan

Sepanjang majlis floor manager dan kru perlu memantau keadaan sekeliling dan berwaspada terhadap sebarang situasi yang mungkin membahayakan keselamatan peserta.

 

Tindakan Segera

Floor manager harus bersedia untuk bertindak dengan cepat jika berlaku insiden termasuk mengarahkan peserta untuk mengikuti prosedur keselamatan yang telah ditetapkan.

 

4. Komunikasi yang Efektif

Arahan Jelas

Memberikan arahan yang jelas kepada semua anggota pasukan mengenai langkah keselamatan dan prosedur yang perlu diikuti semasa majlis.

 

Menjaga Suasana Tenang

Dalam situasi yang tegang  floor manager harus dapat menenangkan peserta dan memastikan mereka mengikuti arahan dengan tenang dan teratur.

5. Latihan dan Raptai

Raptai Keselamatan

Mengadakan raptai keselamatan sebelum majlis untuk memastikan semua orang tahu apa yang perlu dilakukan dalam situasi kecemasan, termasuk lokasi pintu keluar dan prosedur penyuraian.

 

Dengan langkah-langkah ini, floor manager dapat memastikan keselamatan dan kesihatan semua yang terlibat semasa majlis berlangsung.

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan