Rabu, 21 Februari 2024

Beza Jawatankuasa Induk dan Kerja

 Jawatankuasa induk merujuk kepada jawatankuasa utama yang dibentuk untuk mengendalikan majlis atau aktiviti.

Biasanya dianggotai pengerusi setiap jawatankuasa kecil.

Jawatankuasa kerja atau pengelola pula merujuk kepada jawatankuasa yang berada di bawah jawatankuasa induk dan dibentuk bagi membantu tugas-tugas sesebuah organisasi.

Fungsi Jawatankuasa Induk.

1.Pengawasan dan Pengurusan:

Mengetuai dan mengurus aktiviti organisasi atau projek secara keseluruhan.

 

2.Penyelarasan:

Menyelaraskan usaha dan aktiviti antara jawatankuasa kerja dalam organisasi.

 

3.Penyediaan Arahan dan Sokongan:

Memberikan arahan dan sokongan kepada jawatankuasa kerja dalam organisasi.

 

4.Pemantauan Prestasi:

Memantau pencapaian jawatankuasa kerja organisasi dan membuat penyesuaian jika perlu.

 

5.Kepatuhan dan Pengurusan Risiko:

Memastikan organisasi mematuhi undang-undang dan mengurus risiko yang mungkin timbul.

 

6.Komunikasi dan Hubungan Luar:

Berkomunikasi dengan pihak luar seperti pemegang saham dan media serta menjelaskan matlamat organisasi.

 

7.Pembangunan Strategik:

 Merangka strategi jangka panjang dan jangka pendek untuk organisasi.

 

Jawatankuasa induk memainkan peranan penting dalam pengurusan organisasi atau projek dengan menjalankan fungsi tersebut.


Fungsi Jawatankuasa Kerja

 

1.Merancang dan Menyelaras:

Jawatankuasa kerja merancang aktiviti dan mengkoordinasikan usaha bersama untuk mencapai matlamat yang ditetapkan.

 

2.Pemantauan dan Penilaian:

Mereka memantau perkembangan projek atau aktiviti tertentu, menilai pencapaian matlamat, dan mengenal pasti isu-isu yang timbul.

 

3.Penyediaan Cadangan dan Keputusan:

Jawatankuasa kerja menghasilkan cadangan dan membuat keputusan mengenai langkah-langkah yang perlu diambil untuk meningkatkan prestasi atau menangani masalah.

 

4.Pengurusan Risiko:

Mereka mengenal pasti dan mengurus risiko yang berkaitan dengan projek atau aktiviti yang ditangani oleh jawatankuasa tersebut.

 

5.Komunikasi dan Penerangan:

Jawatankuasa kerja bertindak sebagai saluran komunikasi antara pelbagai bahagian atau peringkat dalam organisasi, serta memberikan penerangan kepada anggota atau pihak berkepentingan mengenai kemajuan dan isu-isu yang timbul.

 

6.Pengembangan dan Pemantapan:

Mereka mengkaji semula proses dan prestasi, serta mengusulkan penambahbaikan atau penyesuaian bagi meningkatkan keberkesanan dan kecekapan jawatankuasa tersebut.

 

7.Pendidikan dan Latihan:

Jawatankuasa kerja mungkin menyediakan pendidikan dan latihan kepada anggota mereka untuk meningkatkan kebolehan mereka dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka dengan lebih baik.

 

8.Kerjasama dan Kolaborasi:

Mereka mempromosikan kerjasama dan kolaborasi di antara ahli jawatankuasa dan juga dengan pihak luar yang berkaitan untuk mencapai matlamat bersama.

 

Fungsi tersebut membantu jawatankuasa kerja memainkan peranan yang penting dalam menguruskan projek atau aktiviti tertentu dalam organisasi dengan berkesan dan efisien.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan