1.Kenalpasti masalah.
Cari penyebab utama masalah.
Adakah disebabkan kesilapan sistem,kekurangan maklumat atau faktor lain.
2.Diaognos dan cari kaedah penyelesaian.
Fikirkan pelbagai cara untuk menyelesaikan masalah.
Buat senarai penyelesaian alternatif dan pertimbangkan kelebihan serta kekurangan masing-masing.
Tentukan langkah-langkah konkrit yang perlu diambil untuk menyelesaikan masalah.
Pisahkan tindakan tersebut kepada langkah-langkah yang
boleh dilaksanakan.
3.Ambil tindakan segera.
Laksanakan langkah-langkah yang telah dirancang.
Semak,pantau hasilnya serta bersedia untuk menyesuaikan rancangan jika perlu.
4.Buat Penambahbaikan.
Semak semula sama ada penyelesaian yang dilaksanakan berjaya atau tidak.
Jika tidak, pertimbangkan cara penyelesaian alternatif atau mengubah pendekatan anda.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan