Menjadi bos yang berkesan melibatkan kombinasi kepemimpinan, keterampilan interpersonal dan kemampuan mengelola pasukan dengan baik.
Berikut adalah beberapa petua yang dapat membantu anda
menjadi seorang bos yang efektif:
1. Komunikasi yang Efektif
Sampaikan maklumat dengan jelas dan terbuka.
Dengar dengan teliti daripada ahli pasukan dan berikan maklum balas yang membina.
Pastikan mesej yang disampaikan oleh anda mudah difahami oleh semua orang dalam pasukan.
2. Pemimpin yang Memotivasi
Kenali kekuatan dan
kelemahan setiap ahli pasukan.
Berikan ganjaran dan kata-kata semangat untuk pencapaian yang baik.
Kekal positif dan berikan sokongan ketika
pasukan menghadapi kesusahan.
3. Visi dan Matlamat yang Jelas
Sampaikan visi dan
matlamat syarikat dengan jelas kepada pasukan.
Bantu ahli pasukan
memahami bagaimana sumbangan mereka memberi impak positif kepada matlamat
keseluruhan.
4. Delegasi yang tepat dan berkesan.
Delegasikan tugas
mengikut kepakaran dan kekuatan ahli pasukan.
Berikan autonomi
yang mencukupi tetapi kekal sedia membantu jika perlu.
5.Kemampuan Pembuatan Keputusan
Membuat keputusan tepat
pada masanya berdasarkan maklumat yang
mencukupi.
Tangani konflik
dengan adil dan secepat mungkin(segera).
Boleh mengurus situasi konflik yang rumit dengan berkesan.
Gunakan konsep "Practice The Pause" dalam pembuatan keputusan.
6.Membina Kerjaya Pekerja
Kenal pasti peluang pembangunan untuk ahli pasukan.
Berikan latihan dan bimbingan yang diperlukan untuk meningkatkan kemahiran mereka.
7.Keadilan dan Konsisten.
Layan semua ahli
pasukan dengan adil dan konsisten.
Terapkan dasar dan
peraturan dengan tegas tetapi adil.
Tidak bersikap pilih kasih.
8. Berorientasi pada penyelesaian masalah.
Fokus pada
penyelesaian daripada masalah.
Ajak ahli pasukan
untuk turut serta dalam mencari penyelesaian.
9.Pemahaman mendalam terhadap bisnes
Fahami selok -belok operasi bisnes dan impak keputusan anda pada syarikat.
Konsisten dengan trend industri dan perubahan pasaran.
10.Fleksibel dan bersedia menyerap perubahan.
Bersikap
fleksibel dan bersedia untuk menyesuaikan diri dengan perubahan.
Tanggapi
perubahan pasaran dan keperluan organisasi dengan cepat.
Mendapatkan maklum balas secara berkala daripada ahli pasukan dan terus berusaha untuk belajar dan berkembang juga amat penting.
Kesedaran diri terhadap kelebihan dan kelemahan anda sebagai pemimpin dapat membantu anda terus meningkatkan prestasi dan kesan positif anda sebagai seorang bos.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan