Khamis, 11 Mei 2023

Floor Manager berkesan


Berikut 9 cara
 untuk meningkatkan kemahiran komunikasi  anda sebagai Floor Manager.

1. Menjadi pendengar yang baik sebelum melakukan perubahan.

Banyak penyelidikan membincangkan cara terbaik untuk memimpin dan mengurus perubahan dalam organisasi. Secara semula jadi kita cenderung kepada tabiat(kebiasaan), terutamanya jika pekerjaan yang kita lakukan telah berjaya atau diberi ganjaran pada masa lalu (yang merupakan salah satu sebab tabiat yang sangat sukar untuk diubah). Melalui pendekatan "dengar dahulu", meluangkan masa untuk mempelajari sejarah jabatan,pasukan,syarikat yang sedang melalui perubahan merupakan langkah terbaik dalam membina kepercayaan. Memahami betapa sukarnya perubahan untuk ahli dalam pasukan dan mengendalikan komunikasi secara empati dan profesional boleh menjadi lebih berkuasa dalam memimpin perubahan yang membina dan berkesan.

2. Kenali audiens anda.

Luangkan masa untuk mengetahui tentang siapa anda bercakap. Apakah keperluan dan motivasi mereka? Kebimbangan, tekanan dan matlamat? Bercakap dengan orang IT selalunya memerlukan pendekatan yang berbeza daripada orang pemasaran. Sudah tentu keperluan kakitangan sokongan anda akan selalunya berbeza daripada bos anda. Louis Pasteur, pencipta dan saintis terkenal berkata, "Tuah memihak kepada fikiran yang bersedia." Mengambil masa untuk mengkaji dan memahami khalayak anda amat berbaloi dengan pelaburan, berfungsi untuk membina kepercayaan dan sering mencipta peluang kepimpinan masa depan.

3. Memupuk kesedaran budaya.

Kita sering menganggap budaya sebagai satu kumpulan orang dari negara yang berbeza dengan bahasa, agama dan adat resam yang berbeza. Memang benar, tetapi jika anda menganggap setiap pertemuan sebagai komunikasi antara budaya, anda menjadi lebih menghormati ahli pasukan dari pelbagai latar belakang dan budaya yang berbeza.Ia juga mempengaruhi cara kita berfikir, menunjukkan emosi, bertindak balas dan berhubung dengan rasional. Bergantung pada latar belakang etnik anda sendiri, tidak mengapa untuk meninggikan suara anda dan menunjukkan emosi serta semangat semasa mempertimbangkan cadangan atau idea kerana ia mungkin boleh diterima semua ahli pasukan.

4. Asah "kemahiran pembentangan" anda.

Majoriti penyelidik komunikasi menyatakan  bahawa lebih 60 peratus komunikasi dalam interaksi bersemuka adalah bukan lisan.Jadi pertimbangkan bahasa badan anda, hubungan mata, ekspresi muka, kualiti vokal dan cara anda mengatur dan meluahkan fikiran anda. Ia sangat relevan dan kadangkala kritikal dalam pertemuan bersemuka. Sama ada anda bercakap dengan seorang atau 1000 orang, tumpuan pada kemahiran mikro penyampaian dan organisasi yang berkesan boleh membuat perbezaan dalam kejayaan dan pengaruh anda. 

5. Peramah

Komunikasi mesra, bertanya soalan peribadi, atau sekadar senyuman akan menggalakkan rakan sekerja anda untuk terlibat dalam komunikasi terbuka dan jujur ​​dengan anda. Adalah penting untuk bersikap baik dan sopan dalam semua komunikasi di tempat kerja anda. Ini penting dalam komunikasi bersemuka dan bertulis. Hantar mesej melalui aplikasi media sosial seperti’selamat bercuti hujung minggu’ dan sebagainya membuatkan penerima berasa lebih dihargai.

6. Yakin diri sendiri

Adalah penting untuk yakin dalam interaksi anda dengan orang lain. Keyakinan menunjukkan rakan sekerja anda bahawa anda percaya dengan apa yang anda katakan dan akan mengikutinya. Menunjukkan keyakinan boleh semudah membuat hubungan mata atau menggunakan nada tegas tetapi mesra. Elakkan membuat kenyataan seperti soalan. Sudah tentu, berhati-hati supaya tidak kelihatan angkuh atau agresif. Pastikan anda sentiasa mendengar dan berempati dengan orang lain.

7. Berfikiran Terbuka

Seorang komunikator yang baik harus memasuki sebarang perbualan dengan fikiran yang fleksibel dan terbuka. Bersikap terbuka untuk mendengar dan memahami pandangan orang lain, bukannya sekadar menyampaikan mesej anda. Dengan bersedia untuk berkomunikasi, walaupun dengan orang yang anda tidak bersetuju, anda akan dapat melakukan perbualan yang lebih jujur ​​dan produktif.

8. Menghormati ahli pasukan

Orang akan lebih terbuka untuk berkomunikasi dengan anda jika anda menghormati pandangan mereka. Tindakan mudah seperti menggunakan nama seseorang, membuat hubungan mata, dan mendengar secara aktif apabila seseorang bercakap akan membuatkan orang itu berasa dihargai. Ketika bercakap melalui telefon, elakkan gangguan dan kekal fokus pada perbualan.

Sampaikan rasa hormat melalui aplikasi whatsapp dan  sebagainya  dengan meluangkan masa untuk mengedit mesej anda. Jika anda menghantar mesej yang ditulis secara acuh tak acuh dan mengelirukan, penerima akan berfikir bahawa anda tidak cukup menghormatinya untuk memikirkan komunikasi anda dengannya.

9. Maklum balas

Mampu memberi dan menerima maklum balas dengan sewajarnya adalah kemahiran komunikasi yang penting. Pengurus dan penyelia harus terus mencari cara untuk memberikan maklum balas yang membina kepada pekerja, sama ada melalui aplikasi whatsapp,e-mel, panggilan telefon atau kemas kini status mingguan.

Memberi maklum balas melibatkan pemberian pujian seperti mengatakan "kerja yang baik" atau "terima kasih kerana menjaganya" kepada pekerja boleh meningkatkan motivasi dengan banyak.

Begitu juga, anda sepatutnya boleh menerima dan juga menggalakkan maklum balas daripada orang lain. Dengar maklum balas yang diberikan kepada anda boleh membuat penambahbaikan dan cuba memperbaiki kelemahan 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan