Berikut 9 cara untuk meningkatkan kemahiran komunikasi anda sebagai Floor Manager.
1. Menjadi pendengar yang baik sebelum melakukan perubahan.
Banyak penyelidikan membincangkan cara terbaik untuk memimpin
dan mengurus perubahan dalam organisasi. Secara semula jadi kita cenderung
kepada tabiat(kebiasaan), terutamanya jika pekerjaan yang kita lakukan telah
berjaya atau diberi ganjaran pada masa lalu (yang merupakan salah satu sebab
tabiat yang sangat sukar untuk diubah). Melalui pendekatan "dengar
dahulu", meluangkan masa untuk mempelajari sejarah jabatan,pasukan,syarikat
yang sedang melalui perubahan merupakan langkah terbaik dalam membina
kepercayaan. Memahami betapa sukarnya perubahan untuk ahli dalam pasukan
dan mengendalikan komunikasi secara empati dan profesional boleh menjadi lebih
berkuasa dalam memimpin perubahan yang membina dan berkesan.
2. Kenali audiens anda.
Luangkan masa untuk mengetahui tentang siapa anda bercakap. Apakah
keperluan dan motivasi mereka? Kebimbangan, tekanan dan matlamat? Bercakap
dengan orang IT selalunya memerlukan pendekatan yang berbeza daripada orang
pemasaran. Sudah tentu keperluan kakitangan sokongan anda akan selalunya
berbeza daripada bos anda. Louis Pasteur, pencipta dan saintis terkenal
berkata, "Tuah memihak kepada fikiran yang bersedia." Mengambil
masa untuk mengkaji dan memahami khalayak anda amat berbaloi dengan pelaburan,
berfungsi untuk membina kepercayaan dan sering mencipta peluang kepimpinan masa
depan.
3. Memupuk kesedaran budaya.
Kita sering menganggap budaya sebagai satu kumpulan orang dari
negara yang berbeza dengan bahasa, agama dan adat resam yang berbeza. Memang
benar, tetapi jika anda menganggap setiap pertemuan sebagai komunikasi antara
budaya, anda menjadi lebih menghormati ahli pasukan dari pelbagai latar
belakang dan budaya yang berbeza.Ia juga mempengaruhi cara kita berfikir,
menunjukkan emosi, bertindak balas dan berhubung dengan rasional. Bergantung
pada latar belakang etnik anda sendiri, tidak mengapa untuk meninggikan suara
anda dan menunjukkan emosi serta semangat semasa mempertimbangkan cadangan atau
idea kerana ia mungkin boleh diterima semua ahli pasukan.
4. Asah "kemahiran pembentangan" anda.
Majoriti penyelidik komunikasi menyatakan bahawa lebih 60 peratus komunikasi dalam
interaksi bersemuka adalah bukan lisan.Jadi pertimbangkan bahasa badan anda,
hubungan mata, ekspresi muka, kualiti vokal dan cara anda mengatur dan
meluahkan fikiran anda. Ia sangat relevan dan kadangkala kritikal dalam
pertemuan bersemuka. Sama ada anda bercakap dengan seorang atau 1000 orang,
tumpuan pada kemahiran mikro penyampaian dan organisasi yang berkesan boleh
membuat perbezaan dalam kejayaan dan pengaruh anda.
5. Peramah
Komunikasi mesra, bertanya soalan peribadi, atau sekadar
senyuman akan menggalakkan rakan sekerja anda untuk terlibat dalam komunikasi
terbuka dan jujur dengan anda. Adalah penting untuk bersikap baik dan
sopan dalam semua komunikasi di tempat kerja anda. Ini penting dalam
komunikasi bersemuka dan bertulis. Hantar mesej melalui aplikasi media
sosial seperti’selamat bercuti hujung minggu’ dan sebagainya membuatkan
penerima berasa lebih dihargai.
6. Yakin diri sendiri
Adalah penting untuk yakin dalam interaksi anda dengan orang
lain. Keyakinan menunjukkan rakan sekerja anda bahawa anda percaya dengan
apa yang anda katakan dan akan mengikutinya. Menunjukkan keyakinan boleh
semudah membuat hubungan mata atau menggunakan nada tegas tetapi mesra. Elakkan
membuat kenyataan seperti soalan. Sudah tentu, berhati-hati supaya tidak kelihatan
angkuh atau agresif. Pastikan anda sentiasa mendengar dan berempati dengan
orang lain.
7. Berfikiran Terbuka
Seorang komunikator yang baik harus memasuki sebarang perbualan
dengan fikiran yang fleksibel dan terbuka. Bersikap terbuka untuk
mendengar dan memahami pandangan orang lain, bukannya sekadar menyampaikan
mesej anda. Dengan bersedia untuk berkomunikasi, walaupun dengan orang
yang anda tidak bersetuju, anda akan dapat melakukan perbualan yang lebih jujur
dan produktif.
8. Menghormati ahli pasukan
Orang akan lebih terbuka untuk berkomunikasi dengan anda jika
anda menghormati pandangan mereka. Tindakan mudah seperti menggunakan nama
seseorang, membuat hubungan mata, dan mendengar secara aktif apabila seseorang
bercakap akan membuatkan orang itu berasa dihargai. Ketika bercakap
melalui telefon, elakkan gangguan dan kekal fokus pada perbualan.
Sampaikan rasa hormat melalui aplikasi whatsapp dan sebagainya dengan meluangkan masa untuk mengedit mesej anda. Jika
anda menghantar mesej yang ditulis secara acuh tak acuh dan mengelirukan,
penerima akan berfikir bahawa anda tidak cukup menghormatinya untuk memikirkan
komunikasi anda dengannya.
9. Maklum balas
Mampu memberi dan menerima maklum balas dengan sewajarnya adalah
kemahiran komunikasi yang penting. Pengurus dan penyelia harus terus
mencari cara untuk memberikan maklum balas yang membina kepada pekerja, sama
ada melalui aplikasi whatsapp,e-mel, panggilan telefon atau kemas kini status
mingguan.
Memberi maklum balas melibatkan pemberian pujian seperti
mengatakan "kerja yang baik" atau "terima kasih kerana
menjaganya" kepada pekerja boleh meningkatkan motivasi dengan banyak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan